Σήμερα η κρίσιμη συνεδρίαση του ΠΑΣΟΚ για τα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια

Με μια επιπλέον δυσκολία -αυτή της ισοπαλίας με τον ΣΥΡΙΖΑ στη δεύτερη θέση, σύμφωνα με το χθεσινό γκάλοπ της Pulse- ξεκινά σήμερα το μεσημέρι η συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ υπό το Νίκο Ανδρουλάκη για τον νόμο Πιερρακάκη και τη στάση του ΠΑΣΟΚ στη ψηφοφορία της προσεχούς Παρασκευής.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης έχει επισημάνει σε όλους τους τόνους ότι το κόμμα του καταψηφίζει το σχέδιο νόμου που συμπεριλαμβάνει την ίδρυση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα. Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Νάντια Γιαννακοπούλου εισηγείται το αντίθετο, προτείνοντας στην κοινοβουλευτική ομάδα να ψηφίσει υπέρ του νομοσχεδίου, ενώ ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος στέλνει σήμα προς την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ να καλέσει τον Κυριάκο Πιερρακάκη να αποδεχθεί προτάσεις της Χαριλάου Τρικούπη για τα δημόσια και μη κρατικά προσθέτοντας ότι σε αυτή την περίπτωση το κόμμα του μπορεί να ψηφίσει το νομοσχέδιο. Η κυρία Γιαννακοπούλου θυμίζει ότι δεν έχει δημιουργήσει θέμα στο κόμμα της- ο κ. Κωνσταντινόπουλος έχει διευκρινίσει ότι θα διατυπώσει τις απόψεις του στη συνεδρίαση και θα ακολουθήσει την απόφαση της κοινοβουλευτικής ομάδας.

Την ίδια ώρα τα ευρήματα νέων δημοσκοπήσεων έρχονται να προσθέσουν προβληματισμούς στη Χαριλάου Τρικούπη, καθώς η κατάκτηση της δεύτερης θέσης στις ευρωεκλογές θεωρείτο από τους περισσότερους στο κόμμα σίγουρη εξέλιξη και μάλιστα η συζήτηση επεκτεινόταν στο πως το ΠΑΣΟΚ θα αυξήσει τη διαφορά του, τουλάχιστον κατά τέσσερις μονάδες από το τρίτο κόμμα. Στη δημοσκόπηση ωστόσο της Pulse που παρουσιάστηκε χθες στο κεντρικό δελτίο ο ΣΚΑΙ, καταγράφηκε ισοπαλία του ΠΑΣΟΚ με τον ΣΥΡΙΖΑ στο 12% στην πρόθεση ψήφου και στο 14% στην εκτίμηση ψήφου. Το δε ποσοστό των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ που λένε ότι θα πάνε οπωσδήποτε να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές πέφτει στο 76%, ενώ ένα 17% δηλώνει ότι «μάλλον» θα πάει στις κάλπες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει επίσης το ότι σε αντίθεση με την απόφαση του «όχι» που επέλεξε η Χαριλάου Τρικούπη για το σχέδιο νόμου για τα μη κρατικά ΑΕΙ, το 55% των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι θεωρεί το νομοσχέδιο σε σωστή κατεύθυνση «με κάποιες βελτιώσεις», ενώ με την κομματική γραμμή συμφωνεί μόνον το 32%. Είναι προφανές ότι όλα τα ερωτηματικά που θέτουν βουλευτές του κόμματος θα τεθούν στο τραπέζι της σημερινής συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής ομάδας, όπου ο αρμόδιος τομεάρχης, Στέφανος Παραστατίδης θα μιλήσει για το «σκανδιναβικό μοντέλο», επιχειρώντας να πείσει για τους λόγους καταψήφισης του νομοσχεδίου.

«Εγώ το ΠΑΣΟΚ, το θέλω ως κυβερνητική πρόταση και όχι ως «μόνιμη» αντιπολίτευση», υπογραμμίζει ο αντιπρόεδρος της βουλής, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, επιμένοντας ότι αν ο υπουργός Παιδείας κάνει αποδεκτές τις δικλείδες ασφαλείας προς το δημόσιο συμφέρον, οι οποίες είναι η αναβάθμιση του Δημοσίου Πανεπιστημίου και οι όροι λειτουργίας των μη κρατικών Πανεπιστημίων, τότε το κόμμα του θα μπορούσε να απομακρυνθεί από τη «γραμμή» του «όχι». Για τα μη κρατικά- μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια ο κ. Κωνσταντινόπουλος προσθέτει συγκεκριμένα ότι «το ΠΑΣΟΚ έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του, ενώ επί Γ. Παπανδρέου προσπάθησε να κάνει πράξη τα μη κρατικά Πανεπιστήμια». Μάλιστα θυμίζει ότι το 2019 στη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος, «υπογράψαμε, η Κ.Ο, ότι θέλουμε την αναθεώρηση με την προϋπόθεση της αλλαγής του άρθρου 16». Όσον αφορά στη δική του στάση απέναντι στο σχέδιο νόμου Πιερρακάκη εξηγεί επίσης ότι: «Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν είναι συνειδησιακό. Είμαι 14 χρόνια Βουλευτής και έχω ψηφίσει πολλά νομοσχέδια που δε συμφωνούσα, επειδή ψηφίζω με βάση την πλειοψηφία που υπάρχει στο κόμμα.»

Ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για «διευθέτηση συμφερόντων» από το Μέγαρο Μαξίμου και με αυτή τη φράση καλεί την κυβέρνηση να στραφεί στην αναθεώρηση του άρθρου 16, όταν ανοίξει η διαδικασία. Μιλώντας συγκεκριμένα σε εκδήλωση του Ινστιτούτου InSocial του κόμματος προ μηνών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξέφρασε τη διαφωνία του με το «κυπριακό» μοντέλο που κατά την άποψή του υιοθετεί η κυβέρνηση και υπογράμμισε ότι αυτό που εφαρμόζεται στις σκανδιναβικές χώρες λειτουργεί έχοντας διαχωρίσει και απομονώσει το κέρδος με ισχυρές ρυθμίσεις. Εκεί – όπως πρόσθεσε- είναι υποχρεωτικός ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των ιδιωτικών πανεπιστημίων, υπάρχει κοινό σύστημα εισαγωγής για δημόσια και άλλα, εξασφαλίζει την ενίσχυση της αποκέντρωσης και την αποφυγή κορεσμού σε αντικείμενα σπουδών. Για τις ρυθμίσεις ειδικότερα που συμπεριλαμβάνει το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης ο κ. Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι είναι στον αντίποδα των «δικών μας διαχρονικά και δημόσια διατυπωμένων θέσεων για τη δυνατότητα ίδρυσης μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων και όχι παραρτημάτων». Μάλιστα ο κ. Ανδρουλάκης ψέγοντας την κυβέρνηση για το λίγο χρόνο που άφησε στη διαβούλευση, πρόσθεσε ότι το ΠΑΣΟΚ προσέρχεται στη βουλή για τη συζήτηση του νομοσχεδίου με τις θέσεις και τις προτάσεις του και «αν η κυβέρνηση επιλέξει, έστω και καθυστερημένα να ανοίξει μια συλλογική συζήτηση για τη διαμόρφωση και όχι την υφαρπαγή συναινέσεων, ένας είναι ο δρόμος το Σύνταγμα».

Η ηγεσία της Χαριλάου Τρικούπη θα προσπαθήσει να εξασφαλίσει ενιαία στάση της κοινοβουλευτικής ομάδας κατά τη ψηφοφορία- ο κ. Ανδρουλάκης έχει ήδη κάνει αναλυτική συζήτηση τόσο με την κυρία Γιαννακοπούλου, όσο και με τον κύριο Κωνσταντινόπουλο, ενώ σκοπεύει να περιγράψει από το βήμα της βουλής τη θέση και τις «βέλτιστες λύσεις» του ΠΑΣΟΚ την Πέμπτη ή το αργότερο την Παρασκευή, πριν από τη ψήφιση της ρύθμισης.

Το σίγουρο είναι ότι το ΠΑΣΟΚ θα δώσει έμφαση στην προώθηση των προτάσεων για την ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων. Στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη επισημαίνουν ότι σε όλα τα γκάλοπ ένα σημαντικό μέρος των ψηφοφόρων, κυρίως από τις νεότερες γενιές διατυπώνει ενστάσεις για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Η δική τους πρόταση και για τα δημόσια πανεπιστήμια υπογραμμίζουν ότι περιλαμβάνει τέσσερα ορόσημα για τα καταρχάς:

· Αντί μίας τεκμηριωμένα αμφιλεγόμενης νομοθετικής παράκαμψης του Συντάγματος, την έναρξη ενός θεσμοθετημένου διαλόγου και τη δρομολόγηση της αναθεωρητικής διαδικασίας για το άρθρο 16 του Συντάγματος, που θα επιτρέψει την ίδρυση μη κερδοσκοπικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων ενσωματώνοντας ρυθμίσεις και περιορισμούς ακολουθώντας το πετυχημένο παράδειγμα Σκανδιναβικών χωρών.

· Αντί της υποχρηματοδότησης, πολιτική δέσμευση για αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης στην Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ και αύξηση της χρηματοδότησης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση στο ποσοστό του 1,5%, δηλαδή στο διπλάσιο του μέσου όρου των κρατών του ΟΟΣΑ.

· Αντί της υποστελέχωσης στα πανεπιστήμια, την αύξηση της αναλογίας φοιτητών – μελών ΔΕΠ από το θλιβερό 1:30 που ισχύει σήμερα στο 1:13, στον μέσο όρο δηλαδή των χωρών της Ε.Ε, μέσω των αναγκαίων σημαντικών προσλήψεων διδακτικού προσωπικού, όχι απλώς καλύπτοντας με προκηρύξεις τις αφυπηρετήσεις κάθε χρόνο, που ούτε αυτό γίνεται σήμερα.

· Την εξάλειψη του ασφυκτικού γραφειοκρατικού εναγκαλισμού των πανεπιστημίων από το κράτος, σε πλαίσιο ώριμης λογοδοσίας, κατά τρόπο ώστε η διαδικασία εξασφάλισης των πόρων που κατευθύνονται στην εκπαίδευση και την έρευνα να εξομοιωθεί με εκείνη της Ε.Ε..

Παράλληλα, πιστεύουν ότι το στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο το ποιοτικό πανεπιστήμιο μοχλό ανάπτυξης της χώρας πρέπει να διαρθρώνεται στους ακόλουθους άξονες:

· Την επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ).

· Την ψήφιση ενός νέου νόμου, πραγματικά «πλαισίου», που θα απελευθερώνει τις δυνάμεις στα πανεπιστήμια: θα καθορίζει μεν ο νόμος τις κεντρικές επιλογές στο πλαίσιο της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας, αλλά θα καταργεί την ισοπεδωτική μονοτυπία που θεσμικά έχει επιβάλει ο νόμος Κεραμέως, ενώ θα εξασφαλίζει στο κάθε ίδρυμα την ελευθερία να εξειδικεύει τις λεπτομέρειες της λειτουργίας του μέσω εσωτερικών κανονισμών οργάνωσης και λειτουργίας.

· Τη χάραξη ενός νέου ακαδημαϊκού χάρτη.

· Την ανάπτυξη σαφώς προσδιορισμένων κανόνων χρηματοδότησης της λειτουργίας των ιδρυμάτων σε επίπεδο τετραετίας, ώστε κάθε ίδρυμα να μπορεί να κάνει το δικό του προγραμματισμό, να θέτει τους δικούς του ποσοτικοποιημένους στόχους και σύμφωνα με αυτούς να αξιολογείται.

· Τη χρηματοδότηση ενός ευρύτατου προγράμματος ταχείας κατασκευής φοιτητικών εστιών, σε συνδυασμό και με άλλες εναλλακτικές πολιτικές ενίσχυσης της στέγασης φοιτητών και φοιτητριών, με έμφαση στα νησιά ως ακαδημαϊκή ρήτρα νησιωτικότητας, αλλά και στην υπόλοιπη περιφέρεια, για την προστασία των οικονομικά αδυνάτων που επιθυμούν να σπουδάσουν και να ενταχθούν στην ανοδική κοινωνική και πολιτισμική κινητικότ

https://www.protothema.gr/

Διαβάστε επίσης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ