Συμβουλές για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2016

του Κυριάκο Σκιαθά, Σύμβουλο Εκπαίδευσης Φροντιστηρίων ΟΡΑΜΑ/18Plus

Χάραξε ο Μάιος και μαζί έφτασαν και οι Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2016 που αρχίζουν στις 16 του μήνα. Η προετοιμασία των 103.402 ενδιαφερομένων που θα συμμετάσχουν φέτος σ’ αυτές με στόχο τη διεκδίκηση 69.985 θέσεων σε ΑΕΙ/ΤΕΙ βρίσκεται στην τελική ευθεία. Ανάμεικτα συναισθήματα και σκέψεις ταλανίζουν τις εφηβικές ψυχές που για λίγες ημέρες κατηγοριοποιούνται στην Ελλαδική κοινωνία με τον όρο «υποψήφιοι». Υποψήφιοι για ένα «παράθυρο» στη γνώση, για ένα καλύτερο μελλοντικό βίο, για την αυτοπραγμάτωσή τους. Καλούδια ζωής τα οποία έρχονται σε δεύτερο χρόνο γιατί πρωτίστως απαιτείται προσοχή στο ξεκίνημα και την ολοκλήρωση της εξεταστικής τους προσπάθειας. Άραγε τι πρέπει να έχει κατά νου ο υποψήφιος τούτες τις στιγμές;

Να απομονωθεί πνευματικά από τους διάφορους ξένους προς τις εξετάσεις προβληματισμούς. (οικογενειακούς, προσωπικούς κ.α.)
Στο διάβασμα των τελευταίων ημερών να μην εντάσσει την εκμάθηση και λύση καινούργιων θεμάτων.
Στο πρόγραμμα επαναλήψεων, προτελευταίο μάθημα πρέπει να είναι αυτό που εξετάζεται τελευταίο στις εξετάσεις. Οπωσδήποτε όμως για τη Νεοελληνική Γλώσσα θα πρέπει να αφιερωθούν ολοκληρωτικά οι δύο ή τρεις τελευταίες ημέρες πριν την πανελλήνια εξέταση του μαθήματος.
Ο υποψήφιος πρέπει να ακολουθεί τις τελευταίες μαθησιακές συμβουλές και μόνο του καθηγητή του σε κάθε μάθημα με τον οποίον, μάλιστα, πρέπει να συμπορευτεί μέχρι την προηγούμενη ημέρα της εξέτασης του μαθήματος που τον προετοιμάζει.
Να μην επηρεάζεται το διάβασμά του και γενικότερα οι επαναλήψεις του από άδηλα και ανυπόληπτα ακούσματα για «sos» θέματα με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζεται και να επιβαρύνεται με περισσότερο άγχος.
Να μην συνταιριάζει το πρόγραμμα διαβάσματός του μ’ αυτό του συμμαθητή ή της συμμαθήτριάς του. Ο κάθε υποψήφιος είναι ξεχωριστή πνευματική οντότητα με διαφορετικές δυνατότητες αντιληπτικής ικανότητας.
Να μην προσπαθεί ο υποψήφιος να  επιβεβαιώσει τις γνώσεις του «τσεκάροντας» τον εαυτό του αν θυμάται συγκεκριμένα θέματα από την εξεταστέα ύλη. Πιθανή πρόσκαιρη αγνωσία θα τον επιβαρύνει με επιπλέον άγχος.
Δεν πρέπει σε καμία από τις ημέρες πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων να αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες και προπαντός να καταναλώνει τροφές που δυσκολεύουν την πέψη.  
Σημαντική προσοχή πρέπει να δείξει ο υποψήφιος αυτές τις ημέρες στη διατήρηση της καλής του υγείας και στην αποφυγή μικροτραυματισμών. Ιδιαίτερα ν’ αποφεύγεται η χρήση των δικύκλων . Αντιθέτως, λίγες στιγμές γυμναστικής καθημερινά, θα του επιφέρουν ευεξία και θα λειτουργήσουν ανασταλτικά για το άγχος του.
Πρέπει να προσαρμόσει το πρωινό ξύπνημα στο καθημερινό του πρόγραμμα, ανεξαρτήτως αν είναι ημέρα εξετάσεων ή όχι, με την ένταξη οπωσδήποτε σ΄ αυτό σημαντικού χρόνου χαλάρωσης τις μεσημεριανές ώρες. Ο νυχτερινός ύπνος βοηθάει στην καλύτερη αφομοίωση όσων έχουν διαβαστεί κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ρητά ομολογείται ότι το «ξενύχτι» το προηγούμενο βράδυ της εξέτασης οδηγεί τις περισσότερες φορές σε εξεταστικό βατερλώ.
Το βράδυ της προηγούμενης ημέρας της κάθε εξέτασης πρέπει να συγκεντρώσει όλα τα αναγκαία (ταυτότητες, στυλό κ.λπ.) γι’ αυτήν, όπως και να εξασφαλίσει πολλαπλώς το έγκαιρο ξύπνημα την ημέρα της εξέτασης. Οι υπερβολικές ευχές – επικοινωνίες από το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον και τους φίλους καλό είναι να μένουν μακριά από τον υποψήφιο, γιατί ειδάλλως, του προσθέτουν παραπανίσιο ψυχολογικό βάρος.
Το οποιοδήποτε «μπλοκάρισμα μνήμης» κατά τη διάρκεια των εξετάσεων ο υποψήφιος μπορεί να το καταπολεμήσει με ολιγόλεπτο κλείσιμο των ματιών και αναπόληση ευχάριστων γεγονότων. Η ταυτόχρονη χρήση μικρών αναπνοών απ’ αυτόν οδηγεί νομοτελειακά στην αποκατάσταση της πνευματικής του διαύγειας.

Είναι βεβαιωμένο ότι η επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις υπακούει στο τρίπολο Προετοιμασία – Ψυχολογία – Στρατηγική. Ο υποψήφιος με την επιτυχία του στις εξετάσεις «εξαργυρώνει» δώδεκα χρόνια μαθητικής προσπάθειας στις σχολικές αίθουσες. Κατακτά όμως μόνο μία κορυφή ζωής από τις πολλές που θα κληθεί ν’ ανεβεί στη συμπαντική του ύπαρξη. Μ’ αυτήν την ανάλαφρη διάσταση πρέπει να προσλάβουν οι υποψήφιοι το όποιο αποτέλεσμά τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2016.

 

Κυριάκος Σκιαθάς

Σύμβουλος Εκπαίδευσης

Φροντιστηρίων ΟΡΑΜΑ/18Plus

Διαβάστε επίσης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ